Tuplahaaste
Vaikka olen harrastanut maalaamista noin 30 vuotta niin vesiväreihin en ole koskenut sitten ala-asteen. Ei niissä mitään vikaa ole, ihan päinvastoin. Ihailen akvarellitöitä todella paljon. Ehkä juuri siksi, että olen nähnyt niin paljon upeita akvarellitöitä, en ole itse uskaltautunut edes kokeilemaan vesivärejä. Kynnys on ollut liian korkea. Öljyväreillä maalaaminen on kuitenkin niin täysin erilaista. Niiden kanssa saa puljata loputtomiin eikä mikään ole peruuttamatonta. Sillä juuri tuo on ehkä se suurin syy siihen, miksi arastelen vesivärien käyttöä. Kun sivellin on jotakin piirtänyt niin sitä ei enää pois saa.
Ensimmäinen haaste
Haluan aina kehittää ja välillä haastaa itseäni taiteen saralla. Joten viime syntymäpäiväksi ostin viimein itselleni ihan kokeeksi akvarellivärit ja paperia. Tunnustan, että ne lojuivat pöydällä sen verran kauan, että pölyt sai jo pyyhkiä päältä. Kunnes tuli sellainen sopiva hetki. Ajattelin, että eihän niitä kukaan näe kuitenkaan ja saahan niistä sitten ainakin takan sytykettä jos ei muuta.
No tuo ensimmäinen ei nyt ainakaan enää pidä paikkaansa sillä täällähän ne vesivärien käyttö harjoitukset nyt kuitenkin ovat kaikkien ihmisten nähtävänä. Siis kuka laitta julkisesti esille ensimmäiset harjoittelu työnsä? Olen varmaan tullut lopullisesti hulluksi. Yhtään näistä en myöskään vielä ole tuleen tuikannut. Johtuu ehkä lähinnä siitä, että nyt on kesäkuu eikä takkaa enää lämmitetä.
Mistäpä sitä muustakaan aloittaisi kuin suorastaan kliseisen itsestään selvästä aiheesta |
Halusin kokeilla, että miten vesiväri liikkuu paperilla ja kuinka paljon vettä se tarvitsee valuakseen paperia käänneltäessä |
Toinen haaste
Toinen kuvataiteen tekemiseen liittyvä haaste minulle on erilaisten tyylien ja suuntausten ymmärtäminen. Tästä hyvä esimerkki on abstraktiset maalaukset. Ongelmani on aina ollut se, etten oikein millään tahdo ymmärtää niitä. Ne eivät yleensä niin sanotusti aukene minulle. Olen usein miettinyt, että miksi näin on. Olen tullut siihen päätelmään, että olen tehnyt niin kauan esittävää taidetta, että aivoni ovat automaattisesti tottuneet etsimään kuvista jotakin tunnistettavaa ja jos näin ei tapahdu niin en pysty käsittämään koko teosta.
Olen
yrittänyt netistä etsiä kunnollista ja kattavaa määritelmää siitä, että
mitä abstraktinen taide on. Miten se määritellään. Ei ole ollut ihan
helppoa. Yleisesti todetaan, että abstraktinen taide on
non-figuratiivista taidetta joka ei pyri jäljittelemään mitään
tunnistettavaa kohdetta. Mitä se sitten tarkoittaa? Eli onko työ
abstraktinen jos itselläni on sitä maalatessa mielessäni jokin aihe
mutta muut eivät sitä tunnista? Entä jos tekijänä maalaan vain
ajatusvirtaa mutta katsoja näkee siinä selvästi jonkin hahmon tai
esineen?
Tyyliltään ja tunnelmaltaan todella erilaiset työt mutta molemmat samalla tekniikalla tehty |
Halusin kuistille pienen, violetin taulun joten siinäpä minulle hyvä treenaus kohde. Tältä kuva näytti ensimmäisten väri kerrosten jälkeen |
Annoin työn ensin kuivua kunnolla ja lisäsin sitten pieniä yksityiskohtia |
Miten kävi?
Ensimmäisen päivän jälkeen olin melkein valmis laittamaan pillit pussiin ja lahjoittamaan tarvikkeet jollekulle paremmalle. Ajatus jäi kuitenkin kaihertamaan mieltäni. Työt jotka aikoinaan tein ensimmäisillä, lainatuilla öljyväreillläni, ovat kamalaa katsottavaa. Ei siitä mihinkäään pääse. Totuus mikä totuus. Mutta maalaamisessa kehittyy vain maalaamalla joten vesivärit saavat jäädä. Totta puhuakseni innostuin niistä suorastaan sen verran, että jatkossakin aion niiden käyttöä harjoitella.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Kaikki kommmentit tarkistetaan ennen julkaisua roskapostin välttämiseksi, joten odotathan rauhassa kommenttisi näkymistä.